Átállás Universal Analyticsről Google Analytics 4-re

Az analytics átállás minden webhelyen változás lesz

Aki követi a történéseket, biztosan hallotta már, hogy az Analytics átállás 2023. júliusától esedékes. Ez pedig azt jelenti, hogy eddig az időpontig mindenkinek be kell állítani az új Google Analytics 4-et. 

A változásra elsősorban azért van szükség, mert a mobileszközök térnyerésével és az adatbiztonság szigorodásával már nem elég a GA3 vagyis népszerűbb nevén az Universal Analytics (UA-val kezdődő azonosító) platform nyújtotta lehetőség. 

Cikkünkben röviden és egyszerűen megmutatjuk a GA4 (Google Analytics 4) újdonságait!

  1. Riportfelület változások

Ahogy belépünk az új felületre, rögtön szembetűnik néhány változás. Bizonyos adatok ugyanis eltűntek, mivel a GA4 más mérési modellen alapulva más eredményeket jelenít meg. Emellett a GA4-ben az események mérését kell beállítani ahhoz, hogy az eredmények láthatóvá váljanak. 

  1. Más mérési modellek A GA3: Munkamenetek és oldalmegtekintések alapján mér. 

A munkamenetet úgy jellemezhetjük, hogy adott weboldalon történő felhasználói interakciók csoportja egy adott időkereten belül. Például: oldalmegtekintés, e-kereskedelmi tranzakció és esemény. Egy eseménynek itt lehet kategóriája, címkéje, művelete és találattípusa is. 

  1. Google Analytics változások: A G4 Események és paraméterek alapján mér.

Tehát az interakciókat eseményként rögzíti, illetve a GA3 lekéréstípusai itt eseményként jelennek meg. A GA4-ben nincs az eseményeknek kötelező paramétere (címke, stb).

  1. Mérőkód vagy követőkód?

Nem kell online marketing szakembernek lenni ahhoz, hogy észrevegye, ami azonnal szembeötlő az Analytics átállás során. Míg a GA3-ban tracking ID (azaz követőkód) volt, addig a GA4-ben már measurement ID-val, azaz mérési azonosítóval találkozhatunk. A GA3 esetén a kód elején az UA karakterek jelennek meg, míg a GA4-nél G lesz az ID elején.

  1. Milyen kategóriákra bonthatóak a GA4 eseményei?

Automatikus gyűjtésű események: A GA4 alapkód telepítésével automatikus adatgyűjtés kezdődik meg. Ilyen például a page_view, first_visit, illetve a session_start események. Erről bővebben itt olvasható a súgóban.

Az Analytics átállás legfőbb hozadéka a továbbfejlesztett mérési események:

Szintén az alapkóddal együtt kezdi el a mérést, azonban ez a felhasználó által engedélyezhető vagy letiltható. Ilyen például a görgetés, kattintás, keresés a webhelyen és a videós elköteleződés is.
Erről bővebben itt található a súgóban

Ajánlott események: Beállításukat a Google javasolja iparágak szerint.
https://support.google.com/analytics/answer/9267735?hl=hu&ref_topic=9756175

Egyéni események: Ez pedig önállóan létrehozható eseményeket jelent a webhely követelményeit figyelembe véve.
https://support.google.com/analytics/answer/10085872?hl=hu

  1. Korlátozások és engedmények az Analytics átállás során

Korábban a havi lekérések száma korlátokba ütközött (maximum 10 millió db). Ezt a limitet azonban feloldották és lett helyette korlátozottan rögzíthető eseményszám (500 db). Ez annyira hasznos funkció, hogy már csak ezért is átváltott jó néhány felhasználó a GA4-re! 

Emellett a beállítható adattárolási idők választhatósága jelentősen lecsökkent a GA4 esetében. Ami még fontos, hogy a GA4 kapott egy DebugView és egy automatikus IP anonimizáló funkciót is így minden változtatás nélkül is megfelel a GDPR szabályoknak.

  1. BigQuery

A GA3 esetén a BigQuery csatlakozás egy fizetős szolgáltatásként volt jelen azok számára, akik a GA360-at használták. Ez azonban a GA4-gyel változott, hiszen itt alapvetően ingyenes a csatlakozás a BigQuery-hez! 

A BigQuery egyébként hatalmas és bonyolult adathalmazból képes igazán gyorsan és pontosan végrehajtani a lekérdezést. Így nincs szükség bonyolult műveletekre és mintavételezésekre sem. Ezzel a lehetőséggel az Analítics átállás jelentős változást hozhat a nagyobb forgalmű webhelyek méréseiben, hiszen ezt edig csupán nagyobb cégek engedhették meg magunkak. 

  1. Hamis adatok és hamis forgalom kiszűrése

A GA3-mat könnyen át lehetett ejteni ebből a szempontból, azonban a GA4 esetében már nem ilyen egyszerű a dolog. A GA4 ugyanis alkalmaz egy olyan titkos kulcsot, mellyel csak az érvényes adatok jutnak el a méréshez. Így erősen lecsökkenhet a hamis adat és forgalom szintje, ami szintén jó hír azoknak, akik már az Analytics átállás előtt is aggódtak adataik pontossága miatt.

Az Analytics átállás minden webhelytulajdonost érinteni fog

A legfontosabb változások a webshop üzemeltetők, illetve a több webhelyet átfogó cross domain mérések esetében vannak. Aki az utóbbi időben hozott létre új GA fiókot, illetve azon belül propertyket, az már szembesülhetett azzal, hogy a G4-et kínálja fel a rendszer alapértelmezettként. 

Mindezzel együtt egy kis utánajárással még UA is létrehozható volt, illetve a legjobb választás mind a kettő egyidejű alkalmazása. Ez most megszűnik. Akinél már most is így működik, azoknál a váltás nem hoz egetrengető változásokat, mindezzel együtt át kell tekinteni a metrikákat.

Akiknek mi végezzük a Facebook Ads és a Google Ads hirdetéskezelést, azok számára szolgáltatásunk része az átálláshoz tartozó összes beállítás elvégzése, illetve többségüknél már meg készen van.

GA4 átállás ingyen

Hogy megkönnyítsük az átállást, készítettünk egy ingyenes GA4 tanfolyamot, ami bemutatja a GA4 átállás legfontosabb lépéseit és az új GA4 admin felületének kezelését:
https://onlinemarketingoktatas.hu/step/google-analytics-4-alapok-kepzes/

Kérhet tőlünk segítséget hozzá

De azokra is szeretnénk gondolni, akik számára ez jelentős kihívást jelent, akik pontos adatokat akarnak, de a beállítással nem tudnának, vagy nem szeretnének foglalkozni. Azokra is, akik már rendelkeznek UA előjelű tulajdonnal, de az átállást és annak ellenőrzését gyakorlott online marketing ügynökségre bíznák.

Ez egy összetettebb, több céltípust tartalmazó webhelyen, webshopban nem is annyira egyszerű. 

Amennyiben szüksége lenne konzultációra, online marketing tanácsadásra, illetve akár tényleges beállításokra úgy keressen fel minket elérhetőségeink egyikén!