Ezek az alapvető hibák sodorhatják veszélybe a cége marketingjét

Avagy hogyan ne zárja ki magát cége marketingjéből?

Cégvezetőként nem egyszerű feladat mindent kézben tartani és minden apróságra odafigyelni, ezt nem vitatjuk. Pontosan ezért megértjük (és támogatjuk is benne) azokat a vezetőket, akik úgy döntenek, nem szeretnének mindennel ők foglalkozni, inkább a különböző területekre – mint a pénzügy, logisztika és persze a marketing is – szakértőket keresnek. Azonban – és most mindegy, hogy saját alkalmazottról vagy ügynökségről beszélünk – vannak dolgok, amiket nem árt önnek is tudnia, mint tulajdonosnak. Ilyenek az olyan tipikus marketing adminisztrációs hibák, amik nem csak a vállalkozása marketingjét, de akár az egész céget is veszélybe sodorhatják.

Ezekre figyeljen, ha biztonságban szeretné tudni a cége marketingjét

A hirdetési eszközök admin jogai

Tipikus hiba az, amikor a cégtulajdonosnak csak korlátozott hozzáférése van a Facebook oldalhoz, hirdetési fiókhoz, weboldalhoz, míg a marketing alkalmazott vagy ügynökség teljes admin jogokkal rendelkezik. Persze ennek az esetnek van egy még extrémebb változata is: amikor mindenki hozzáfér mindenhez, csak önnek, mint cégtulajdonosnak nincsenek admin jogai.
Miért veszélyes ez? Ugye ön sem szeretné azt, hogy egy esetleges vitás ügy után valaki „lelépjen” a cég tulajdonával? Ez akár évekre is visszavetheti a vállalkozás fejlődését, és komoly anyagi károkat is okozhat.
Mi a tanulság? Sose szabad úgy hozzáállni a marketinghez, hogy „úgyse értek hozzá, a marketinges csinálja, ezért nincs is szükségem teljes körű admin jogokra”! Minden hirdetési eszköz és felület (beleértve a weboldal, social media és Google Ads) legfőbb admin jogaival ön rendelkezzen, és csak ennél alacsonyabb hozzáféréseket (szerkesztés, olvasás, elemzés, stb.) osszon ki alkalmazottainak!

Kinek van hozzáférése a hirdetési fiókokhoz?

Gyakori eset, hogy évekkel ezelőtt egy alkalmazott csinált pl. egy Facebook hirdetési fiókot, de ő már jó ideje nem is dolgozik a cégnél. Ez a hiba egy új marketing alkalmazottal vagy ügynökséggel történő együttműködést is megakaszthat, és akár a céges ügymenetet (mint a könyvelést) is meg tudja fogni, hiszen a különféle költségszámlák sem kerülnek letöltésre.
Tanulság: azon túl, hogy tulajdonosként önnek kell rendelkeznie az összes admin joggal, mindig pontosan adminisztrálja, hogy kinek milyen eszközhöz és milyen szinten van hozzáférése! Ha pedig egy alkalmazottal vagy ügynökséggel megszakad az együttműködésük, az első dolga az legyen, hogy visszavonja a hozzáférési jogait, és bízzon meg mást a fiókkal kapcsolatos feladatokkal (esetleg ön saját maga csinálja, amíg nem tudja rábízni másra), hogy véletlenül se szakadjon meg a precíz folyamat.

Ügynökségi röghöz kötés – vigyázat, Kókler-riadó!

Ez az eset akár az előző kettővel is szoros összefüggésben állhat. Ilyen, amikor egy ügynökség vagy szabadúszó marketinges hozza létre a cég felületeit, majd a tulajdonosnak csak korlátozott hozzáférést ad. Ezzel a húzással lehetetlenné teszi a cég számára, hogy ügynökséget váltson, mivel nem fogják tudni kitenni az előzőt. 
Tanulság: egy megbízható ügynökség sose kér tulajdonosi jogkört semmihez és nem tiltja meg a cégnek az adminisztrátori jogokat. Ez akár szűrője is lehet annak, hogy ön biztos kezekben tudja a cége marketingjét.

Mi kinek a tulajdona?

Alapvető fontosságú, hogy a teljes weboldal és a tárhely a cég tulajdonában legyen. Nagyon sokszor hallottunk már olyat, hogy a több millió forintos, egyedi fejlesztésű weboldalhoz nem volt admin joga a cégtulajdonosnak, de a tárhely se a cégé volt, hanem a fejlesztő vállalaté. Ilyenkor pedig az esetek egy része (és már egy ilyen alkalom is pontosan eggyel több, mint aminek meg szabadna történnie!) úgy végződik, hogy a fejlesztő cég eltűnik – és mivel az övéké volt minden, ezért a jogos tulajdonos elbukja a teljes weboldalát.
Tanulság: már az ügynökséggel, fejlesztő céggel történő szerződéskötéskor is figyeljen arra, hogy a tárhely az ön cégének tulajdonában legyen, ön pedig tulajdonosként teljes admin joggal rendelkezzen!

Google Analytics, Google Cégem és Google Tag Manager hozzáférések

Tulajdonosként elengedhetetlen, hogy legfelső szinten (fiók) legyen teljes körű hozzáférése a fenti eszközökhöz. Nem ritkán előfordul, hogy a túlbuzgó marketinges csak tulajdon vagy nézet szinten ad hozzáférést az ügyvezetőnek, cégvezetőnek. Ha önnek nem a megfelelő hozzáférése van az Analyticshez, akkor nem is tud teljes elemzést végezni a vállalkozása online működéséről. Google Cégem esetén nem tud reagálni a véleményekre és tartalmat feltölteni, a módosításokat se tudja kezelni.
Tanulság: bár a fenti eszközök többsége “csak” az analitikára használatos, mégse elhanyagolhatók – hiszen ha nem ismeri pontosan az online statisztikai adatokat, honnan tudná, hogy mit kell javítania a marketingben?

Mit tehet azért, hogy biztonságban tudja vállalkozását?

Azon felül, hogy odafigyel a fentiekre, egy dolgot tehet: megbízható ügynökségnek szervezi ki a marketing feladatokat, akik biztosítják azt, hogy minden az ön, illetve a cég tulajdonában lesz. Számunkra ez elsődleges fontosságú, ezért született a fenti cikk.
 
Vegye fel velünk a kapcsolatot!