Weboldal elemzés

Weboldal elemzés, webshop elemzés

weblap elemzés

A hatékony online marketing alapja az, hogy mérünk. Ennek első lépése a weboldal elemzés, melynek során azt nézzük meg, hogyan teljesít a weboldal jelen pillanatban. 

Számszerűsíteni kell a teljesítményét, hogy ennek alapján megtaláljuk a hibákat, és kidolgozhassuk a cselekvési tervet. 

Ez hozzásegít ahhoz, hogy a honlap elemzés nyomán körvonalazódott feladatok elvégzése után weboldaláról több bevétele, több konverziója lehessen.

A weblap elemzés módszere nagyjából hasonló, bármilyen webhelyről is van szó: hiszen készülhet egy egyszerű bemutatkozó honlap, egyoldalas landing oldal, de akár egy komplett webshop elemzés is. A webshop kicsit más, összetettebb világ, nagyon sok múlik kicsinek tűnő részleteken is.

A webshop elemzés menete nagyjából hasonló protokoll szerint zajlik nálunk

Elsőként mindig a technikai paramétereket ellenőrizzük, vagyis azt, amin a leggyorsabban módunkban áll javítani. Utána jönnek a tartalmi elemek, végül a külső linkek. ez utóbbi opcionális.

 

A weboldal elemzés szempontjait leginkább az Ön céljai befolyásolják

A végeredményt mindig több szempontból vizsgáljuk meg, egyrészt technikailag hogy teljesít az oldal, másrészt milyen külső beágyazottsága van, végül, de nem utolsó sorban a felhasználói élményt, (tartalmat, UX elemeket) vizsgáljuk meg.

Ez a három rész nem választható szét ez egymástól, így egy komplex weblap elemzés kitér mindenre, ami fontos. A weblap audit általában nem önállóan készül, tartozik hozzá marketing tanácsadás is.

 

A weboldal elemzés eszközei

 A pontos méréshez speciális elemző szoftvereket használunk. Nem egyet és a mindegyik többszázezer forintba kerül évente.
Itt is igaz az, hogy nem létezik olyan alkalmazás, ami a “weblap elemzés svájci bicskája” – mert ami mindenre jó, annál sok kompromisszumot kell kötni egyes területek mélységét, illetve meglétét illetően.

 

Weboldal elemzés ingyen? – részmegoldásokra számíthat csak

Aki maga szeretné elvégezni a weboldala elemzését, annak azt javasoljuk, hogy állítsa be rendesen a Google Search Console-t, mert ezzel az alkalmazással sok mindent láthat és javíthat az oldalán.

 

A másik ingyenes eszköz a Google Analytics 4 ez a látogatók interakcióit mutatja, nem közvetlenül a weboldal állapotát, de sok közvetett jelből előkerülnek a hibák. Például, ha egy oldalon nagyon magas a visszafordulási arány minimális ott töltött idővel, akkor ott biztos hogy gond lehet, akár be sem töltődik rendesen.

 

Néhány SEO szoftvernek van Chrome bővítménye, így ingyenes és gyors weboldal elemzéshez például a SEO Quake, vagy akár az Ahrefs bővítménye is használható. Ezekben mindig van meta tag ellenőrző is.

Ám ezek kevés adatot adnak, ha mélyebben akarunk belemenni egy weblap elemzésbe, akkor több alkalmazás használata mellett a szakértői, programozói és marketinges tudásra, tapasztalatra is szükség van. Webshop elemzés pedig hitelesen csak is így végezhető – ránézésre nem.

 

On page elemzés – technikai elemzés – mi ez és miért fontos?

Ebben a weboldal elemzési fázisban azt nézzük meg, hogy vannak-e hibák, gyenge, sérülékeny pontok az oldalon. Itt van a leggyorsabb lehetőség arra, hogy optimalizáljunk. Egy kis fejlesztői tudással, vagy akár csak józan ésszel a pontos adatok nyomán sok tennivalót meg tudunk tenni.

 

On page weboldal elemzés  lépései

Weboldal betöltődés ellenőrzése

Ezt akár mindenki magának is megcsinálhatja az azonnali és ingyenes Google Page speed eszközzel. Nemrég megújult és új funkciókat, mélyebb betekintést ad azon túl, hogy milyen színen áll épp a “mutató”. Ezen a linken keresztül a weboldal elemzés online és gyorsan elvégezhető

https://pagespeed.web.dev/?utm_source=psi&utm_medium=redirect

 

A lassú oldalbetöltés okait fel kell tárni, lehet a szerver lassú válaszideje, akkor a tárhellyel van probléma. De lehet, hogy maga az oldal egyes tartalmi elemei lassítanak be:

például túl nagy képek, vagy médiafájlok vannak az oldalban, ezeket ellenőrizni kell.

Lehet, hogy az oldalon belül fut még másik program (pl egy kalkulátor, vagy carussel banner) és az lassíthatja. Sok hibalehetőség van, egy alapos on page technikai weboldal elemzés ezekre mind kitér.

 

Weboldal belső átirányítások ellenőrzése

Tört linkek ellenőrzése (404 hibaoldalak) – nagyon kellemetlen, ha a látogató számára egy hivatkozás nem található. De a Google is bünteti ezt. ha vannak ilyenek az oldalon, azokat át kell irányítani működő, releváns tartalmakra.

Többszörös belső átirányítások lerövidítésére is szükség lehet.

Az oldal biztonsági protokolljának, védelmének felülvizsgálatát is meg kell nézni.

Indexálási problémák – sok esetben kiderülhet, hogy az oldal egyes részeit nem “látják” a keresőbotok.

 

Felhasználói élmény elemzés – UX, az emberi oldal

Második lépés a felhasználói élmény. Itt nem mennék bele ízlésbeli, vagy design kérdésekbe, de azt mindenképpen jó tudni, hogy a látogatók ennek alapján konvertálnak, vagy hagyják el az oldalt a látogatók.

Ha fut egy Google Ads kampány, akkor minden egyes kattintásért fizetni kell – a rossz élmény nagyonsokba kerülhet. Mi nem is indítjuk el addig a fizetett kampányt, míg a céloldali élmény, illetve maga az oldal nincs rendben.

 

Hogyan lehet ezen még javítani? – meg kell nézni az Analyticsben a forgalmi útvonalakat, célokat és azok teljesítésének akadályait.

Vannak a látogatók mozgását, egérmozgást, görgetést figyelő alkalmazások, amelyekkel nagyon pontosan lehet követni, mi érdekli a látogatókat, vagy éppen mi az , amit mi fontosnak vélünk, ám őket teljesen hidegen hagyja. Nagy felismerések jönnek egy pár hetes Microsoft Clarity, vagy Hotjar követőkód beépítése nyomán.

Off page elemzés ez a harmadik lépés 

Ekkor azt vizsgáljuk, hogy egy adott weboldalnak milyen a beágyazottsága, milyen más oldalak mutatnak rá és hogyan. Google hirdetéskezelés szempontjából ennek nincs túl nagy jelentősége, inkább a SEO elemzések kapcsán szoktuk vizsgálni. Ezt külső alkalmazásokkal tesszük meg, így akár a konkurenseire linkjeire is kérheti, hogy képben legyen azzal, hogy ők hol és milyen stratégia mellett mozognak.

 

Mennyi idő alatt van meg egy weboldal, vagy egy webshop audit?

Ez a munka bonyolultságától függ. van, amikor csak a technikai részek elemzésére szorítkozik a megbízás, akkor egy-két nap. De lehet mélyebb betekintést is nyerni.

 Egy alapos webshop elemzés nem mindig tart pár napig

 

Ilyenkor azért adatokra, időre is szükség van -egy weboldal elemzés, vagy konverzió optimalizálás akár hetekig tartó adatgyűjtésből áll. természetesen az ideális eset, ha ezeket folyamatosan monitorozzuk, így a változások is szépen kirajzolódnak az időben és ennek alapján tudjuk optimalizálni az Ads és Facebook hirdetéseket is.

 

Egy Google Ads kampány kezelése, futtatása el sem képzelhető anélkül, hogy maga a céloldali élmény ne legyen a lehető legjobb.

Mivel a Toptarget marketing ügynökség fő szolgáltatása a PPC kampányok futtatása, így ebben a cikkben az általános honlap és webshop elemzési módszerek a hatékony Google Ads hirdethetőség szempontjából is különös jelentőséget kapnak.

 

Nem csak mondjuk, csináljuk is

Természetesen mi is foglalkozunk weboldalkészítéssel, illetve SEO-val is, így a tökéletesen működő weblap nálunk alapvető, akár mi csináljuk, akár már egy meglévő weboldal elemzés során körvonalazódott tennivalókat kell elvégezni.

 

A weboldal elemzés az online marketing tanácsadás egyik területe.

 Ha elakadt valahol, ha többet szeretne értékesíteni 2024-ben, vagy éppen új piacot, új területeket szeretne megcélozni, akkor kérjen tőlünk szakszerű, több eszközzel és 10+év szakértelemmel elvégzett auditot