A digitális marketing hatalmas birodalmában a sikert gyakran különböző mérőszámokkal mérik. Két kulcsfontosságú teljesítménymutató, amelyek gyakran reflektorfénybe kerülnek, a befektetés megtérülése (ROI) és a reklámköltés megtérülése (ROAS). Bár ezek a kifejezések hasonlóan hangzanak, különböző célokat szolgálnak, és a különbségek megértése kulcsfontosságú minden PPC (Pay-Per-Click) szakértő számára, aki az online reklámozás összetett világában navigál.
A rövidítések jelentése: ROI vs. ROAS
Befektetés megtérülése (ROI):
A ROI egy átfogó mérőszám, amely egy vállalkozás általános jövedelmezőségét méri.
A digitális marketinggel összefüggésben figyelembe veszi a kampányhoz kapcsolódó összes költséget, beleértve a reklámköltségeket is, és a megtermelt nettó nyereséget méri.
A ROI képlete:

Ez a százalékos arány megmutatja a teljes marketingstratégia hatékonyságát, átfogó képet ad a befektetett anyagi erőforrásokhoz viszonyított megtérülésről. A ROI számításánál minden költséget bele kell számítani a kiadásokba ami a vállalkozással kapcsolatos, pl: a termékek beszerzési árát, a kifizetendő adókat, a bérköltséget, a szállítási költségeket, a bérleti díjakat, a telefonszámlát és hirdetési költséget is.
Ehhez hasonlóan a bevétel szintén minden bevételt kell tartalmazzon, attól függetlenül, hogy online vásárlásból, személyes vásárlásból, esetleg telefonos rendelésből, vagy valamilyen kiegészítő szolgáltatásunkból származó bevételről legyen szó.
A reklámköltés megtérülése (ROAS):
A ROAS viszont egy konkrétabb, PPC kampányokra szabott mérőszám.
Kizárólag a reklámköltésből származó bevételre összpontosít, kizárva az egyéb költségeket.
A ROAS képlete a következő:

A ROAS esetén a hirdetők betekintést nyerhetnek abba, hogy a hirdetésre költött pénzük mennyire hatékonyan térül meg a reklámköltséghez képest.
Például 100.000Ft hirdetési költség és 1.000.000Ft bevétel esetén a ROAS 1000% vagyis tízszeres megtérülést jelez.
Mi a különbség a kettő között?
Bár a ROI és a ROAS is a megtérülést méri, különböző fókuszponttal rendelkeznek.
A ROI átfogóbb képet ad a teljes üzleti tevékenység hatékonyságáról, figyelembe véve minden költséget és bevételt.
Ezzel szemben a ROAS kizárólag a hirdetések eredményességére koncentrál, így segít pontosan meghatározni, mely kampányok voltak a leghatékonyabbak hirdetési szempontból.
A Toptarget Marketing Ügynökség szakértői minden ügyfél számára precízen beállítják a marketing méréseket, illetve a megtérülést egyértelműen mutató riportokat.
Új ügyfeleink számára ez a szolgáltatásunk ingyenes!