Nem csak szociálisan kerültünk nehéz helyzetbe az elmúlt hetekben, hanem vállalkozóként is. Tudjuk, hogy megrémít a járvány, és ezzel együtt a gazdasági hatásai is – ilyet ugyanis még nem tapasztaltunk, és az ismeretlen mindig taszítja az emberi természetet. Azonban szeretnénk nyugalomra inteni téged: lehet, hogy rémisztő jövőképpel riogatnak a gazdasági hírek, azonban 2020-ban szerencsére van egy másik út is: az online tér. Összeszedtünk neked pár dolgot, hogy vállalkozóként mit tegyél, és NE tegyél az elkövetkezendő időszakban.
Ne tedd: ezekkel a dolgokkal csak rombolod a vállalkozásodat, márkádat és marketingedet
Pánik
A legrosszabb, amit tehetsz a jelen helyzetben, ha pánikolni kezdesz. Ha te ezt teszed, az ügyfeleid, vevőid is kétségbe fognak esni, és ezzel elindul egy végtelen spirál – csak fokozódni fog a pánik, csökkennek a megrendelések és vásárlások, és csak tovább fog húzódni, még tovább kitolódik ez az időszak. Az első és legfontosabb lépés tehát: maradj higgadt és racionális!
Ad-hoc jellegű akciók
Amivel még tovább rontod az üzletedet, ha ész nélkül elkezdesz árakciózni. Persze, nem azt mondjuk, hogy egyáltalán nem szabad kedvezményeket adni az ügyfeleidnek, de fontos, hogy odafigyelj az észszerűségre. Elemezz és tervezz, készülj fel minden eshetőségre, vizsgáld meg a különböző lehetőségeket pénzügyileg!
Munkatársak elhanyagolása
Ha nincs munkatárs, nincs termelés, és így bevételed sem lesz. Ha a munkatársaidat nem tájékozatod részletesen minden a jelenlegi helyzetet érintő dologról, az csak aggodalmaskodást szül, és csökken a bizalmuk irántad. Ne feledd, nem tart örökké ez az állapot, és a veled együtt dolgozókra a járvány lecsengése után is szükséged lesz! Tájékoztasd munkatársaidat minden helyzetről, változásról és intézkedésről, hogy lássák: felkészült és gondoskodó cégvezető vagy! Ha tudod, biztosítsd nekik a home office lehetőséget, ha ez nem kivitelezhető nálatok, akkor rotálva szabadságold őket – de semmiképp se a leépítés legyen az első intézkedésed, hiszen az ő anyagi és egészségügyi biztonságuk a legfontosabb!
Az ügyfelek nem megfelelő tájékoztatása
Természetesen az ügyfeleid legalább annyira fontosak, mint a veled együtt dolgozó személyek, így velük sem teheted meg, hogy csak úgy eltűnsz az éterben. Fontos, hogy folyamatosan tájékoztasd ügyfeleidet, megrendelőidet, vásárlóidat a megváltozott (vagy éppen ellenkezőleg, változatlan) üzletmeneteddel kapcsolatban, hogy mit tudsz tenni értük a jelenlegi helyzetben, hogyan tudod segíteni őket a továbbiakban is! Ehhez használj minden lehetséges online felületet: hírlevél, weboldal, blog, közösségi média, stb.
Csökkented a marketingedre fordított erő- és energiaforrásokat
Ha rögtön leállítasz minden hirdetést, gyakorlatilag elvágod magad a megélhetésedtől. Gondolj bele: ha megszűnik minden marketing tevékenységed, honnan fognak új ügyfeleid jönni? És ami még fontosabb: a marketing sokkal inkább a meglévő vevők megtartásáról kell, hogy szóljon, főleg most! (Hiszen mindannyian tudjuk, hogy egy új ügyfél megszerzése sokkal többe kerül, mint a meglévő megtartása.) A teljes marketing tevékenység elvágása helyett inkább a büdzsét gondold át: jó helyen költesz jelenleg? Túl keveset, vagy inkább túl sokat? Elemezd a jelenlegi számaidat, és ha kell, gondolkodj az átszervezésen!
Ezeket tedd meg a vállalkozásod fennmaradása érdekében!
Ahogy már írtuk: nem lesz ez mindig így, a világ jelenleg egy emberként dolgozik azon, hogy megoldást találjon erre a helyzetre, mind egészségügyileg, mind gazdaságilag. Szeretnénk nyugalomra inteni: csak egy átmeneti időszakról van szó, aminek negatív hatásai tudatos lépésekkel, elemzéssel és tervezéssel csökkenthetők!
Ha tudod, helyezd az online térbe értékesítésed!
Ha fizikai boltod van, a legjobb, amit tehetsz, ha bezárod vagy korlátozod a nyitva tartását (erre a kormánynak és WHO-nak és tűpontos előírásai vannak), hiszen se alkalmazottaidat, se saját magadat, de főleg vevőidet nem érdemes plusz veszélyeknek kitenned. Értékesítésed 100%-áról azonban még mindig nem kell lemondanod, hiszen a legtöbb fizikai üzlet áthelyezhető webshopba is!
Online értékesítésedet viszont nem csak árakciókkal pörgetheted fel: kínálj helyette inkább ingyenes kiszállítást – ezzel nem csak spórolni tudsz megfelelő kondíciók esetén az akciókkal szemben, de vevőid számára is vonzó lesz!
Kommunikálj, kommunikálj, kommunikálj!
Ahogy már fentebb is részleteztük, az első és legfontosabb a higgadt és pontos tájékoztatás, mind az alkalmazottak, mind a vevők felé.
Webshopodban hangsúlyozhatod, hogy a szállítás biztonságos, de megrendelőid jelezzék, hogy ha olyan helyre kérik a csomagot, ami karantén alatt van!
Nem ígérjük, hogy nem lesz visszaesés a gazdaságban – de a károkat minimalizálhatod, ha leállítás helyett inkább átgondolod a marketing tevékenységedet. Most díjmentes online tanácsadással segítünk neked ebben.