A netes keresések száma folyamatosan emelkedik, jelen időben is még mindig kétszámjegyűnél tart a növekedés minden évben. A lekérdezések nagy része köthető valamilyen vásárláshoz, vagy vásárlás előkészítő, információ megtalálásához. Az emberek szeretnek új termékeket és márkákat felfedezni maguknak.
A leendő vevőid, érdeklődőid naprakész és pontos termék információkkal való ellátása segít abban, hogy megismerjenek, megszeressék azt, amit árulsz. Ha szem előtt vannak termékeid, az megnöveli a vásárlási, rendelési hajlandóságot.
Mi az a Google Merchant Center?
Ez egy olyan szolgáltatás, mely ma már szinte mindenhol elérhető. Ha beküldöd a helyesen összeállított terméktáblázatát a Google Merchant Centerbe, akkor a webshopod termékeit meg tudod hirdetni a Google Ads segítségével egy Shopping kampányban és egy újdonságnak köszönhetően most már megjelenhetnek a nem fizetett találatok között is a Google kereső találati listáján. Ez szerencsére nem automatikus, így lehetőséged van átgondoltan, ezt is az online marketing struktúrád részekét kezelni.
Miért jó neked? – Termékszinten tudsz organikusan megjelenni a keresések között
A Google most már hazánkban is elérhetővé tette azt, amit eddig csak a nagyobb, főleg tengerentúli piacokon engedett a kereskedőknek: azonnali és mélyebb információkat biztosíthatnak termékeikről, így ezzel emelhetik az ismertségüket és a webshopból jövő forgalmukat. Nézzünk erre egy friss hazai példát, tulajdonképpen lényegtelen, hogy mit keresünk:
Nem fogja kiváltani a Google Ads (régebbi nevén Adwords) shopping kampányokat, hanem azok mellett nyit új lehetőséget.
Érdemes azt tudni, hogy eddig a keresőrobotok a webshopok termékszintű mélységeiből nem adtak organikus találatot, sokkal inkább a kategóriákat, cikkeket, oldalakat, sőt egyes a keresési útvonalak, szűrők eredményeit tették a rangsorba.
Mit kell tenni ahhoz, hogy a Google Merchant Centert használjam?
Search Console beállítása termékadatokkal
Struktúrált adatjelöléssel már eddig is tudtunk dolgozni annak érdekében, hogy a Google jobban „megértse” mit árusítunk. A „Termékek” új típusú jelentése már elérhető a Search Console-ban azoknak a webshopoknak a számára, amelyek a schema.org strukturált adatjelölését használják a termékinformációk beazonosításához. Ha hibát észlelt a rendszer, arról jelentést kapunk, illetve ellenőrizhető, hogy a javítás után megoldódott-e a probléma.
Merchant Center használata
A fent ismertetett strukturált adatjelölés segít a Google-nak a termékinformációk megfelelő megjelenítésében, de ennél többről van szó, így ez lényegesen jobb megoldás. A feltérképezés során nem csak időszakos, hanem azonnali, valós idejű adatszolgáltatással adjuk át a szükséges információkat.
A Google Merchant Centerbe becsatornázott termékek így reálisan és valós idejúleg jelennek meg azoknak a felhasználóknak, akik épp keresnek, így az összes keresésben, sőt a képek között is. Mindezért nem kell külön fizetni a kattintásokért, mint a Google Shopping Ads kampányokban.
Sőt, most nem is lesz szükséged a Google Ads fiókra, nem kampányt indítunk.
Először is jelentkezz be a Google fiókodba, amit marketingre használsz és hozz létre egy Merchant Center fiókot:
https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/
Utána kövesd sorról sorra, amit mondanak és töltsd fel a termék hírcsatornáidat (feedek).
Én itt látom azt a pontot, ahol a legtöbben sajnos elakadnak, hiszen a szándék és a lelkesedés mellett egy kis programozói tudásra is szükséged lesz.
Kezdjük el közösen a Google Merchant Center, más néven a Google Kereskedőközpont használatát!
Elsőre talán kissé összetett feladatnak tűnhet, bár elvileg bárki meg tudja csinálni magának, gyakorlatilag kell hozzá egy programozó. A dolog lényege, hogy egy CSV listában (feedben) a webshop átadja az aktuális termékek listáját a Google számára. Ez sajnos nem szimpla import, pontosan kell tudni összerakni úgy, hogy a Google el is fogadja.
Ez azért fontos, mert nem statikus oldalként indexálja a termékoldalakat, hanem dinamikus valós idejű hírcsatornaként. Ez azzal is jár, hogyha elfogy a termék, ha akciózol, ha árat változtatsz, ha bővíted mondjuk a színválasztékot, akkor ez azonnal, külön munka nélkül pontosan megjelenik, nem kell tenned vele semmit, (ha minden jól van beállítva).
A súgóban minden adat publikus, de ezzel együtt nem egyszerű összerakni és rengeteg a hibalehetőség, amit egy laikus nem, vagy csak sokadik próbálkozásra tud megoldani.
Már csak az a kérdés maradt, hogy miért éri meg ez a Googlénak, miért nem arra buzdít mindenkit, hogy fizessen jó sokat és a termékeit akkor látni fogják?
Ez is a minél jobb, minél teljesebb felhasználói élmény miatt van.
De az a véleményem, hogy egy idő után ehhez is hozzá fognak szokni a felhasználók és szépen összesimul a kettő. Ha pedig valaki látja, hogy a konkurense az organikus termékek között előbb van, jobb hajlandósággal fog beszállni a fizetéses PPC hirdetési versenybe az első helyekért.
Új lehetőség a Google Kereskedőközpont, érdemes használni
Ha azt szeretnéd, hogy a termékeid külön shopping hirdetés nélkül is a találatok között lehessenek, akár a konkurenseid előtt, akkor beszéljünk.
Most ez egy új lehetőség, viszonylag kevesen ismerik, ezért kevesen élnek vele. Jó eséllyel az első kközött lehetsz, még a nagy reklámzaj megjelenése előtt.