A PPC kampányok 9 legfontosabb adata: útmutató kezdőknek

PPC marketing ügynökség összefoglaló a fontos mérőszámokról

A PPC (Pay Per Click) hirdetőknek sok adatuk van arra hogy mely fizetett keresési KPI-k számítanak leginkább, és mikor kell használni őket. Most mindegy, hogy Google Ads, Facebook Ads, vagy más csatornáról van szó, ez a cikk most az alapokról beszél.

Ha a hirdetéseket mérni tudjuk és értelmezni is képesek vagyunk a kapott adatokat, akkor akár valós időben tudjuk változtatni, így optimalizálni a hirdetési költségeket. De először tisztázzuk pár fogalmat: 

Mit jelent a PPC?

A PPC jelentése (azaz kattintásonkénti fizetés) már túlmutat a kattintás alapú hirdetéseken, ugyanis ez az egyik legjobb módja annak, hogy a digitális világban gyorsan és hatékonyan láthatóvá tegyük a vállalkozásunkat. A PPC kampányokkal online fizetett hirdetéseken keresztül tehetünk szert bevételre: megtekintésekkel és kattintásokkal a hirdetőnek eladást vagy megkeresést generálhatunk. A PPC hirdetésbe fektetett összeg pedig hosszú távon jelentősen
megtérül a vállalkozás számára.

Mit jelent a KPI?

A KPI az angol Key Performance Indicator kifejezés rövidítése, ami „fő teljesítménymutatót” jelent. A KPI egy olyan mérhető érték, ami azt mutatja meg, hogy egy cég milyen hatékonysággal dolgozik a kitűzött céljai felé. Ez egy összefoglalás, melynek a részeit vesszük most sorra. 

Minden PPC marketing kampánynak kell  valamiféle KPI , mert ez adja meg a fókuszát.

A legelső a konkrét célok meghatározása. Az alább felsorolt ​​KPI-k támogatják a leggyakoribb marketingcélokat, de hangsúlyozom, lehetnek ettől eltérő célok is!

1. Az értékesítés növekedésének mérése

PPC marketing legfontosabb mérőszámai

A legtöbb PPC hirdetéskezelő általában arra törekszik, hogy több eladást érjen el, függetlenül attól, hogy ezek az eladások e-kereskedelmi vásárlásokon, bolti eladásokon vagy olyan ügyfelek elérésén keresztül valósulnak-e meg, amelyek a folyamat egy későbbi pontján lesznek csak vevők.

Ha a PPC-kampányt egyszerűen az eladások, a teljes értékesítés növelésére tervezte, akkor ez a legfontosabb KPI amelyeket nyomon követhet. Igen ám, de mi van akkor, ha van online és offline forgalma is?

Ezek az adatok segítenek nyomon követni, hogy a PPC kampány vajon befolyásolja-e az összeladásokat. Ezt néha könnyebb megmondani, mint megtenni, különösen, ha a tényleges értékesítés offline állapotban történik, mondjuk azt akarom, hogy menjen el a boltba, vagy foglaljon szállást. A PPC hirdetések kidolgozása előtt fontos meghatározni a siker fogalmát, a célt magát.

Az e-kereskedelmi értékesítés, mondjuk a webshop PPC -ből jövő forgalom mérése

Az eladások növekedésének mérése itt talán a legnyilvánvalóbb cél. Beállításával nyomon követjük a vásárlási adatokat forinta pontosan akár. Végül is ez a legfontosabb mutató egy webshopban, amelyet követni lehet. 

PPC hatására történő értékesítés növekedésének mérése bolti vásárlásoknál

Hogyan lehet mérni azt, hogy elment-e a boltba a PPC marketing hatására? A bolti vásárlások mérése kissé bonyolultabb lehet, de vannak olyan módszerek, amelyekkel a hirdetők következtetéseket vonhatnak le a bolti értékesítésekről. Ennek 3 fő módja van:

  • Az offline adatai segítségével visszatölti a bolti tranzakciók értékét  a digitális hirdetési kampányokhoz.
  • Felajánlja az embereknek az előzetes megrendelést, felajánl pl. a kuponokat mondjuk a Facebook hirdetésében amelyeket felhasználhatnak, amikor bejönnek az üzletbe.
  • Vagy a helybővítményt használó útvonaltervező emberek számát követi. Hányan és honnan terveztek útirányt a bolthoz?

2. A PPC kampányból jött tényleges bevétel mérése

A PPC kampányok 9 legfontosabb adata: útmutató kezdőknek

Az értékesítés növelésének célja szinte mindig a bevétel növelése. A webshopok számára ez egyértelmű és a vásárlási út követésével nyomon követhető az értékesítés mellett. Azok a hirdetők, akik az adataikat az offline értékesítési folyamatokon keresztül követik, gyűjthetik ezeket az adatokat is. A fentiek szerint látható, hogy az aktív online jelenlét, a tudatosan összehangolt PPC marketing ösztönzőleg hathat az offline költésekre is.

3. A PPC hirdetési kiadások megtérülése (ROAS)

PPC marketing legfontosabb mérőszámai

Ahhoz, hogy ezt egy lépéssel tovább vigyük, hasznos ha a bevételek arányát a hirdetési kiadások arányában nézzük meg.

De mit jelent a ROAS, minek a rövidítése?

A ROAS a Return on Ad Spend angol betűszó, azaz magyarul az adott  hirdetésköltségre eső megtérülés, amit az online marketingben, a PPC – ben a fizetett hirdetések megtérülésének számítására használnak. 

A ROAS érték röviden a PPC hirdetésre költött összeg osztva az általa generált bevétellel.

Ez egy olyan draft mutató, amelyet fel lehet használni annak mérésére, hogy a hirdetési kiadásai milyen módon térülnek meg. Ha az érték 100% feletti, akkor beszélhetünk csak pozitívumról. Kevesebben szokták elemezgetni, épp a következő, negyedik szempont miatt:

4. Nyereség és megtérülés (ROI)

PPC marketing legfontosabb mérőszámai

A ROAS nem veszi figyelembe a hirdetési kiadásokon túli egyéb költségeket, ezért fontos, hogy figyelemmel kísérjük a profitot és a befektetés megtérülését, szükségünk van a ROI-ra is .

Ez biztosítja, hogy a kampányok értéket teremtenek akkor is, ha az összes többi költséget elszámolják.De ez sem egyszerű matek, mivel nem biztos, hogy egy ügyfél egyszeri költése fedezni fogja az elérésének költségét, amit a PPC kampányban mértünk. Nézzük, mit érdemes tenni:

Mit jelent a ROI fogalma? 

A ROI szintén egy angol betűszó, a Return on Investment, magyarul a befektetés megtérülésének, a jövedelmezőségnek egyik mutatója a befektetések (jelen esetben a PPC hirdetés befektetett költség) hatékonyságát.

A PPC marketing ROI-jánál ideális, ha egyes piacokon a hirdetők megértik ügyfeleik élettartamra vetített értékét. Mondjuk egy könyvelőiroda nem mondhatja azt, hogy azonnal nyereséges lesz egy új ügyfél, de ha legalább egy évig, minden hónapban fizeti a díjat,akkor már nagyon is. Vagy előfizet nálunk egy szoftverre, vagy folyamatosan vesz állateledelt, vitamint, stb.

Ha tudja, mennyi idő egy átlagos ügyfél élettartam, akkor ezzel könnyedén tud számolni és nem esik hanyatt az elérésére fordított egyszeri költségtől. Mert a PPC egy évre (valamennyi átlagos időre)  hozta az adott vevőt.

5. Márkaismertség növelés PPC kampányokkal

PPC marketing legfontosabb mérőszámai

Egyes PPC marketing kampányok esetében nem magára az értékesítésre kell összpontosítani, ugyanis a kampány inkább márkaismertségre, a brand kommunikációjára és elkötelezettségére irányul. Google Ads esetében például választható árazási stratégia a megjelenítésekre fókuszáló CPW (cost per wiew).

Ezekben az esetekben lehet azzal vitatkozni, hogy az értékesítési adatok mérése továbbra is fontos, de itt nehezebb ezt meghatározni. Viszont vannak itt is mérhető  adatok:

Márkanövekedés

A közösségi média csatornák lehetővé teszik a hirdetők számára, hogy márkanövekedési tanulmányokat hajtsanak végre annak figyelemmel kísérése érdekében, hogy kampányuk hogyan befolyásolja a márka ismertségét. Ezt különösen a közösségi media hirdetésekben lehet jól kihasználni.

  • A márkás keresés figyelése

A márkaismertségi kampányok hatásának nyomon követésének egyik egyszerű módja a márkás keresési mennyiségi trendek. Ha a figyelemfelkeltő kampányok működnek, akkor a márkás keresésnek növekednie kell.

  • Kattintás nélküli és segített konverziók

A kampányok nem biztos, hogy nagy konverziós mozgatórugók – de ha igen, akkor jó mérőszám. De ha nem, akkor is hasznos lehet figyelemmel kísérni hosszabb távú hatásukat a kattintás nélküli konverziók és a segített konverziók révén, feltételezve, hogy a vevő útja nem túl hosszú.

  • Mikrokonverziók

A konkrétabb adatok megszerzésének nagyszerű módja a nagyobb volumenű forgalom mikrokonverziókra bontása. Meghatározható mikrokonverziót a kampány célja alapján – például; mérje meg, hogy az emberek mit néznek a weboldalon, mennyi időt töltenek ott, letöltenek e egy csalit, stb.

Ezek általában nem azok a mutatók, amelyek a legszorosabban kapcsolódnak a marketing célokhoz, ugyanakkor PPC kampánnyal jól célozhatók és támogatják a vásárlási folyamatokat. 

Mindezeken felül pedig a leglényegesebb, jól ismert PPC marketing adatok

6. Átkattintási arány

PPC marketing legfontosabb mérőszámai

Az átkattintási arány értékes mutató, mert megértheti, mennyire relevánsak hirdetései azok számára, akik látják őket. Az alacsony átkattintási arány azt jelentheti, hogy tovább kell fejleszteni a hirdetéseket, vagy azt, hogy nem a megfelelő közönséget célozzuk.

7. Konverziós arány

PPC marketing legfontosabb mérőszámai

A konverziós arány jelzi, hogy a céloldalak relevánsak-e és jól vannak-e optimalizálva a konverzióhoz. A konverzió fogalmáról itt olvashatsz.

Ha alacsony a konverziós arány, akkor előfordulhat, hogy a céloldal valamiért nem jó vagy az is lehet, hogy nem a célcsoportot találta meg vagy akit céloz, még éppen nincs a megfelelő stádiumban. (Nem lehet egy bonyolult szolgáltatást például előzetes oktatás nélkül eladni, vagy át akarja ugrani a belépő terméket és egyből a luxusra akar vevőket.)

8. Google Ads megjelenítési részesedés

PPC marketing legfontosabb mérőszámai

Ez azt jelenti, hogy 100 keresésből hányszor jelenik meg a mi hirdetésünk. Ezt kampányszinten jelenik meg és napi szinten is többször frissülhet. Ezt nagyban befolyásolja a napi hirdetési keret, a keresések száma az adott kulcsszóra, a kulcsszavak száma, az adott kulcsszó minőségi mutatója és az hogy hány felhasználónak hirdetünk, vagyis a földrajzi terület nagysága. Erről bővebben a súgóban.
Ha ez a mutató 70% alatt van, a hirdetések nem lesznek sikeresek a legjobb beállítások mellett sem, mert nagy eséllyel nem jelennek meg a potenciális felhasználóknak, vevőknek.

Hogyan lehet javítani/változtatni rajta? – erre több módszer létezik. Keresési hálózaton emelni kell a napi keretet, növelni kell az ajánlatot, szűkíteni a földrajzi célzást, illetve javítani a hirdetés minőségi mutatóján. Display hálózaton a hirdetés minőségi javítása mellett az elhelyezések számának változtatásával lehet eredményt elérni.

9. A PPC hirdetések és fiókok minőségi mutatói

PPC marketing legfontosabb mérőszámai

A minőségi mutató figyelésével látható, hogy a hirdetések hol fejlődhetnek, de az elsődleges céltól nem szabad eltérni.

Például a dinamikus beillesztés néha javítja a CTR-t, ami javíthatja a minőségi pontszámot, de alacsonyabb lehet a konverzió / megjelenítés arány, mint a többi hirdetésé.

Mindezek mellett törekedjen a minőségi pontszám javítására, de mindig támogassa a KPI-kat.

Végül egy jótanács a hatékony PPC kampányokhoz

Próbálja meg az egészet egyben látni, összehangolni, ne pusztán elkülönült számokat, adatokat nézzen, hanem egy adott időszak, egy hónap eredményeit, amelyeket össze lehet – és kell is – hasonlítani az előző időszakkal, vagy az előző kampánnyal. 

Amikor a havi PPC marketingről, a hirdetések eredményeiről riportolunk, az sok esetben nem azt jelenti, hogy betett ebben a hónapban X ezer forintot költségkeretnek, meg Y összeget a hirdetéskezelésre és kijött hó végén egy szám, amin változtatni szeretne. Marketing tanácsadás során sokszor látok bizonytalanságot, kapkodást, de biztos, hogy azonnali teljes átszervezésre van szükség.

Mindig elemezni kell és ennek nyomán optimalizálni, tesztelni.

Sokszor akár hetek, hónapok munkája kellhet egy nehezebb piacon ahhoz, hogy eredményekről beszélhessünk. Ez nem kidobott pénz. Mindig tartsa szem előtt a különböző Google és Facebook hirdetések során azt, hogy ezek a PPC költések is adatokat eredményeztek, amelyek javításhoz nélkülözhetetlenek. 

Felturbózzuk a bevételeit?

Adja meg az elérhetőségét és segítünk!